Ziemniaki w różnych postaciach

Kartofle, pyry, ziemniaki – któż z nas ich nie lubi? Znakomite pod każdą postacią, zarówno na zimno w sałatce, jak i na ciepło. Z dodatkiem śledzia, w koszulkach, opiekane, czy smażone. Pod każdą postacią są pyszne i chyba nie ma drugiego takiego warzywa, które byłoby wykorzystywane w kuchni na tyle różnych sposobów. Tak naprawdę jemy je o każdej porze roku, a szczególnie lubimy je wiosną i latem, kiedy można kupić ziemniaki młode, wtedy takie gotowane ze świeżym koperkiem, mizerią i schabowym smakują naprawdę wyśmienicie. Odmian ziemniaków jest bardzo dużo, w Polsce nie wszystkie są popularne i znane, a jest tych odmian około stu, mimo iż na świecie nawet ponad dziesięć tysięcy. Poza tym nie zwracamy większej uwagi na te odmiany, kupujemy po prostu takie, jakie są dostępne w naszych sklepach. Oczywiście najlepsze są te kupione na targu od gospodarza, czy rolnika, ale nie zawsze mamy taką możliwość. Ma wiele właściwości odżywczych, takich jak: fosfor, żelazo, czy magnez i witamin, między innymi: A, B, K i jak się niektórzy obawiają – nie są kaloryczne, jeśli oczywiście nie przesadzimy z takimi dodatkami jak masło, czy śmietana, bo bez nich są naprawdę zdrowe. Najbardziej popularne są ziemniaki gotowane, które potrzebują w garnku z osoloną wodą około dwudziestu minut od momentu zagotowania się wody. Niestety nie wszystkie odmiany ziemniaków nadają się do gotowania, ale Polacy nie bardzo zwracają na to uwagę i gotują taką odmianę, jaką mają pod ręką. Jeśli decydujemy się je przygotować w inny sposób i na przykład zastanawiamy się, jak upiec ziemniaki w piekarniku, to nie musimy być wielkimi kucharzami, żeby to zrobić, wystarczy zasięgnąć porady kogoś bliskiego, albo znajomego, bądź też sięgnąć po porady do internetu, w którym znajdziemy chyba wszystkie możliwe przepisy. Zatem jak je upiec? Wszystko zależy od tego, w jakiej postaci. Jeżeli mamy ochotę na domowe frytki, to po prostu pokrójmy je w paski, na blaszce połóżmy papier do pieczenia i włóżmy pokrojone ziemniaki. Polejmy odrobiną oliwy z oliwek, posypmy czerwoną papryką, albo rozmarynem i gotowe – czekamy do momentu, aż się zarumienią. Podobnie będzie z talarkami, z tym, że musimy je pokroić w inny sposób no i pomyśleć, czy chcemy cieniutkie chipsy, czy raczej grubsze plastry, które nam posłużą jako dodatek do dania. Kolejnym sposobem, aby upiec je w piekarniku, to obrać ze skórki, zrobić nacięcia mniej więcej do połowy na każdym z nich i włożyć na przykład kawałeczek serka, wędliny, czy boczku. Możliwości jest wiele, w zależności, co nam smakuje i z czym lubimy łączyć to warzywo. Można też wykorzystać ziemniaki do zapiekanki, która smakuje wybornie z mięsem mielonym, pieczarkami, cebulą, a na to wszystko sos i żółty dobry ser. Czytając to może okazać okazać się bardzo kaloryczne i tłuste, ale to wszystko zależy od składników, na przykład zamiast śmietany, jako składnika sosu, możemy dodać jogurt, a ser może być light, wszystko więc można dobrać tak, że będzie i smaczne i małokaloryczne. A więc smacznego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *